Listopadowe misje w projekcie ''Empatyczna Klasa'' w klasie IV
Klasa IV bierze udział w projekcie "Empatyczna Klasa". Ma on na celu kreowanie postawy lojalności, współpracy i pomocy wśród uczniów. Założeniem projektu jest rozwijanie u dzieci umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych innych osób oraz reagowania na dany sposób zachowania zgodnie z postawą empatii.
W listopadzie uczniowie świętowali Dzień Życzliwości i Pozdrowień, ubierając się na żółto, gdyż jest to kolor symonlizujący otwartość i życzliwość wobec innych. W tym miesiącu mieli okazję także gościć w swojej klasie wyjątkowego gościa - świnkę morską swojej koleżanki. Wizyta zwierzaka była doskonałą okazją do rozmów na temat empatii wobec zwierząt, sposobu postępowania z nimi oraz samoregulacji swojego zachowania, aby świnka czuła się w klasie bezpiecznie i komfortowo. Kolejnym działaniem w ramach projektu były warsztaty wprowadzające dzieci w metodę Porozumienia Bez Przemocy (NVC) Marshalla Rosenberga. Uczniowie dowiedzieli się, czym jest język żyrafy i język szakala oraz mieli okazję rozwinąć swoje umiejętności empatycznej komunikacji. W klasie pojawiła się także gazetka przypominająca żyrafie komunikaty w trudnych sytuacjach - powiedz o tym, co się wydarzyło, co czujesz w związku z tą sytuacją, czego potrzebujesz oraz o co chcesz poprosić. Jest to związane z bardzo ważną umiejętnością, jaką jest mówienie i komunikowanie własnych potrzeb i granic.
Uczniowie już nie mogą się doczekać grudniowych działań!
"Kiedy ludzie zaczynają mówić o tym, czego potrzebują, zamiast nawzajem wytykać sobie błędy, wtedy dużo łatwiej jest zaspokajać potrzeby wszystkich zainteresowanych".
Marshall B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku serca.